02.09.2016 13:36

Як зробити стипендії «корисними»: кому давати, а кому - ні

Як зробити стипендії «корисними»: кому давати, а кому - ні
Евгений Стелькин

Нинішня система стипендій в Україні є асоціальною. Про це в коментарі виданню Главрєд повідомив виконавчий директор Аналітичного центру CEDOS, експерт із питань вищої освіти Єгор Стадний.

За словам співрозмовника видання, нинішня система стипендій в Україні має лише номінальні академічні та соціальні стипендії.

«Номінальні — тому що жодна з них не виконує своєї функції. Академічна стипендія не є мотивуючою до відмінного навчання, а соціальна — не дістається тим прошаркам населення, які її потребують», - пояснює експерт.

«Наприклад, академічна стипендія дається за середній бал 71 зі 100, який не є відмінною оцінкою, і має дуже маленький розмір, який важко назвати мотивуючим вчитися на відмінно. Соціальна стипендія доступна пільговим категоріям, які мають відповідні довідки та малозабезпеченим, проте треба розуміти, що до категорії малозабезпечених не потрапляють студенти з родин, де дохід двох батьків становить 5 тисяч гривень і вище. Погодьтесь, це кошти, на які прожити дуже важко, але такі категорії не потрапляють до малозабезпечених. Отже, нинішня система є асоціальною та немотивуючою», - додає Стадний.

Експерт пропонує радикально зменшити кількість академічних стипендій, натомість зробити їх значно вищими.

«Наприклад, у сусідній Польщі академічну стипендію (стипендію ректора) отримують лише 10% найкращих студентів, які навчаються саме на відмінно. Розмір стипендії, на прикладі Варшавського університету, становить 550 злотих (130 євро). Такий підхід справді мотивує вчитися відмінно. Натомість у такій ситуації залишається чимало студентів, які не дотягують до оцінки відмінно, але потребують матеріальної допомоги. І саме тому ми повинні перетворити соціальні стипендії на засіб такої матеріальної допомоги. Це означає, що ми повинні давати соціальні стипендії диференційовано студентам, батьки яких перебувають нижче певного рівня доходів, який ще потрібно встановити, але цей рівень точно більший, аніж 5 тисяч гривень. Мені здається, що навіть ті родини, які мають дохід 10 тисяч і менше, повинні підпадати під категорію малозабезпечених», - каже співрозмовник видання.

Також, продовжує Єгор Стадний, потрібно зробити «градацію» в межах цих 10 тисяч.

«Тобто менший дохід — більша соціальна стипендія, більший дохід — менша соціальна стипендія. Це називається "адресний принцип", тобто максимально наближено до потреб кожного», - пояснює виконавчий директор Аналітичного центру CEDOS.

Щоб уникнути підробки документів про дохід родини, зазначає Стадний, соціальні стипендії потрібно надавати після верифікації соціальних виплат, які зараз застосовують на субсидіях і пенсіях.

«Тобто соціальні стипендії теж потрібно підвести під верифікацію. Я вважаю, що це не потребує значних технічних зусиль, і у нас є всі передумови для поступового запровадження саме такої системи», - каже експерт.

«Також я вважаю, що загальний бюджет видатків на освіту не може бути зменшений, тобто в будь-якому разі гроші, які, можливо (!), будуть вивільнені, повинні залишатися в освіті. До прикладу, у нас є шалений перекіс між стипендіями і капітальними видатками у вищий освіті, за які фінансується обладнання, будівництво, капітальні ремонти гуртожитків і корпусів. Отже, на капвидатки 2015 року було витрачено 0,3% від усіх видатків на вищу освіту під МОН, а на стипендії — 31,7% усіх видатків на вищу освіту під МОН. Мені здається, що в інтересах студентів зменшити цей перекіс для того, щоб у них з'явилося сучасне обладнання та відремонтовані корпуси і гуртожитки», - додає співрозмовник видання.

Спортивные комплексы для развития детей Выращивание цветной капусты Как быстро увеличить депозит Инструменты для малярных работ Кондиционер для дома. Выбираем правильно.

Лента новостей